Renklerin açıklaması:
Kızlarda istimrarKızlarda
istimrar yani kanın kesilmeden devamlı akması dört türlü olur:
1. Kural: İlk görülen kan, akmaya devam
ederse, yani hiç kesilmeden akarsa, ilk 10 gün hayz, sonra 20 gün temiz kabul
edilir.
Örnek:Bir kız ilk olarak
kan görüp, hiç kesilmeden devam ederse, 10 günü hayz, 20 günü istihaza olur. Kan
gelmeye devam ettiği müddetçe, hep 10 hayz, 20 istihaza kabul edilir.
AÇIKLAMA
Kan görünce namazı
bırakır. 11. gün kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu anlaşılır. Artık
guslederek namaza başlar. Kan gelmeye devam ettiği müddetçe, bu şekilde hareket
eder. Yani 10 hayz, 20 istihaza kabul eder.
2. Kural: Bir kız, sahih kandan yani en fazla 10 gün kandan ve
sahih temizlikten yani en az 15 gün temizlikten sonra, kan kesilmeden akarsa, bu
kız, âdeti belli olan kadın olur. Âdeti kadarı hayz, sonrası istihaza olur.
Örnek:Bir kız ilk olarak 5 kan, 20
temiz görse, bundan sonra kan kesilmeden aksa, 5 günü hayz, 20 günü istihaza
kabul edilir. Kan kesilene kadar böyle devam eder, yani kanlı günlerin 5’i hayz,
20’si istihaza olur.
AÇIKLAMA
Kan görünce namazı
bırakır. 6. günde kan kesilince, guslederek namaza başlar. 26. gün kan gelince
yine namazı bırakır; çünkü son hayzdan itibaren, en az 15 gün temiz geçmiştir.
36. gün kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu anlaşılır, guslederek namaza
başlar. İstihaza olduğu anlaşılan 5 günde kılmadığı namazlarını, daha sonra kaza
eder. Kan gelmeye devam ettikçe, bu şekilde hareket eder. Yani 5 hayz, 20
istihaza kabul eder.
3. Kural: Bir kız, fasit kan yani 10 günden fazla kan ve fasit
temizlik yani 15 günden az temizlik görse, sonra istimrar etse yani kesilmeden
aksa, fasit kan ve fasit temizliğin ikisi de âdet kabul edilmez.
Bu da üç
türlü olur:
a) Eğer temizlik 15 günden az olduğu için fasit ise, ilk görülen
kan hep akmış gibi kabul edilir. Bir ay, genel olarak 30 gün kabul edilir. Bunun
için, fasit kan veya fasit temizlik görmüşse, kanlı ve temiz günlerin toplamı 30
gün olmamışsa, istimrarlı günlerin ilk günleri, 30’u tamamlayacak şekilde
istihaza kabul edilir. 30 günün 10 günü hayz olunca, 20 günü de istihazadır. Kan
kesilinceye kadar böyle devam eder.
Örnek:Bir kız ilk olarak 11 kan, 14
gün temiz görse, sonra kesilmeden aksa, birinci kan, 10 günü aştığı için
fasittir. 11. kanlı gün ve istimrarın, 30 güne tamamlayacak olan ilk kanlı
günleri istihazadır. Örneğimizde, 26. günden 30. güne kadar olan 5 gün
istihazadır. Bu 5. günden sonra, kanlı günlerin 10 günü hayz, 20 günü temiz
kabul edilerek devam eder.
AÇIKLAMA
Kan görünce namazı
bırakır. 11. gün kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu anlaşılır, guslederek
namaza başlar. 26. gün kan gelince, namazı bırakır. 36. günde yani ikinci ayın
11. kanlı gününde kan gelmeye devam edince, istihaza olabileceği için,
guslederek namaza başlar. Kanın kesilmeden sürekli aktığı yani istimrar olduğu
anlaşılınca ise, ilk 5 günün ve 10 hayzdan sonraki 20 günün istihaza olduğu
anlaşılır. İstihaza olan günlerdeki kılmadığı namazlarını kaza eder. Kan gelmeye
devam ettikçe, bu şekilde hareket eder. Yani 10 hayz, 20 istihaza kabul
eder.
b) Eğer temizlik tam olup, temiz günlere kanlı gün karıştığı için
fasit ise, böyle fasit temizlik ile kan günleri toplamı 30’u geçmezse, yine 30’a
tamamlayacak şekilde, istimrarlı günlerin ilk günleri istihaza kabul
edilir.
ÖrnekBir kız ilk olarak,
11 kan ve 15 gün temiz görse, bundan sonra kesilmeden kan akarsa, ilk kanlı gün,
on günü geçtiği için istihaza olduğu anlaşılır. 15 temiz günden önceki bir gün
kanlı olduğu için, 15 temiz gün ve 1 kanlı gün fasit temizlik kabul edilir. Kan
akmaya devam ederse, 30 güne tamamlamak için, devam eden kanın, ilk 4 günü
istihaza yani temiz kabul edilir. Bundan sonra, 10 günü hayz, 20 günü istihaza
olarak devam eder.
AÇIKLAMA
Kan görünce namazı
bırakır. 11. gün kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu anlaşılır, guslederek
namaza başlar. 27. gün kan gelince, namazı bırakır. 37. gün yani ikinci aydaki
11. kanlı günde kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu anlaşılır, yine
guslederek namaza başlar. Kan gelmeye devam ettiği müddetçe, bu şekilde hareket
eder. Yani 10 hayz, 20 istihaza kabul eder.
c) Kanlı günlerle temiz olan günlerin toplamı 30’u aşarsa, ilk 10 gün
hayz olup, sonra istimrara kadar olan günlerin hepsi temiz kabul edilip,
istimrardan sonra 10 gün hayz, 20 gün temiz olarak devam eder.
ÖrnekBir kız ilk olarak, 12 kan, 20 gün temizlik
görse, sonra kan akmaya devam etse, bu kanlı günlerin 10 günü hayz, 20 günü
istihaza kabul edilir.
AÇIKLAMA
Kan görünce namazı
bırakır. 11. gün kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu anlaşılır, guslederek
namaza başlar. 33. gün kan gelince yine namazı bırakır; çünkü son hayzdan
itibaren, en az 15 gün temiz geçmiştir. 43. gün yani ikinci aydaki 11. kanlı
günde kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu anlaşılır, guslederek namaza
başlar. Kan gelmeye devam ettikçe, bu şekilde hareket eder. Yani 10 hayz, 20
istihaza kabul eder. .
4. Kural: Bir kız, sahih kan yani en fazla 10 gün kan ve fasit
temizlik yani 15 günden az temizlik görse, sahih kan günleri âdet olur. Sonra 30
güne kadar temizlik kabul edilir, yani kanlı ve temiz günleri 30’a tamamlayacak
şekilde, istimrarlı günlerin ilk günleri istihaza kabul edilir.
ÖrnekBir kız ilk olarak, 5 kan ve 14
gün temizlik görse, bundan sonra kan akmaya devam etse, ilk 5 kan ve bundan
sonra 25 gün temiz olur. Toplam 30 günü tamamlamak için, istimrarın ilk 11 günü
temiz kabul edilir. Bundan sonra, 5 günü hayz, 25 günü temiz olarak devam eder.
AÇIKLAMA
Kan görünce namazı
bırakır. 6. günde kan kesilince, guslederek namaza başlar. 20. gün kan gelse de,
namaza devam eder; çünkü 15 gün temiz geçmemiştir. Bu günün istihaza olduğu
kesindir. 21. gün kan gelmeye devam edince, artık namazı bırakır. 30. günde yani
ikinci ayın 11. kanlı gününde kan gelmeye devam edince, istihaza olduğu
anlaşılır, guslederek namaza başlar. Kanın kesilmeden sürekli aktığı yani
istimrar olduğu anlaşılınca ise, ilk 11 günün ve 5 hayzdan sonraki 25 günün
istihaza olduğu anlaşılır. İstihaza olan günlerdeki kılmadığı namazlarını kaza
eder. Kan gelmeye devam ettikçe, bu şekilde hareket eder. Yani 5 hayz, 25
istihaza kabul eder.